مرکز فناوری اطلاعات
شرح وظایف در حوزه فناوری اطلاعات
- تجهیز و بروز رسانی سامانه های اطلاعاتی نظیر سامانه آموزشی، پژوهشی، کتابخانه، تغذیه و سامانه های اداری- مالی
- مدیریت شبکه های رایانه ای و فراهم نمودن ارتباط میان آنها
- مسولیت ارتباطات اینترنتی و امور داده ای
- مسولیت راه اندازی، نگهداری و توسعه Data Center
- تجمیع داده های موسسه و ارائه سرویس هایی جهت دسترسی تحت شبکه به آنها
- پشتیبانی سخت افزاری و نرم افزاری سیستم های موسسه
- اجرا و ابلاغ سیاست های اعلام شده از جانب معاونت پژوهش و فناوری
وظایف در حوزه خدمات و پشتیبانی :.
- آماده سازی رایانه ها(نصب ویندوز، درایورها، نرم افزارهای عمومی، پرینتر،...)
- نگهداری رایانه ها (بروز رسانی ویندوز ها، آنتی ویروس ها و...)
- راه اندازی سرویسهای شبکه برای کاربران (اینترنت، به اشتراک گذاری فایلها ،پست الکترونیک، ...)
- نصب و راه اندازی نرم افزارهای تخصصی – مانند آموزش، مالی شبانه، تغذیه و...- برای واحدها و آموزش اولیه اجرای نرم افزار
وظایف در حوزه توسعه شبکه و زیرساخت :
- نگهداری شبکه ها (ارائه سرویس شبکه کارا برای تمامی کاربران)
- ایجاد و راه اندازی شبکه های جدید مورد نیاز (نیازسنجی شبکه، راه کارهای پیاده سازی، پیگیری اجرا و پیاده سازی و.... (
- توزیع و مدیریت پهنای باند اینترنت و اجرای سیاست های کلان اینترنت
- ایجاد و حفظ امنیت لازم برای تمامی سرویسهای سطح شبکه و دسترسی ها به منابع مختلف – سیاست های امنیتی نرم افزارهاو سرورها-
- ایجاد ارتباط لازم برای کاربران، مسولین واحدهای IT و شرکت های پیمانکار
- پیکربندی امنیتی سرورهای موجود
- ایجاد سرویس های شبکه ای لازم (پست الکترونیک، FTP، ISA و...)
- مدیریت کاربران اینترنت (ساعات دسترسی، سطح دسترسی، ...)
- حداقل یک کارشناس باید بتواند تمامی موارد ذیل را در صورت عدم حضور انجام دهد.
- نصب سیستم عامل و نرم افزارهای مورد نیاز (مثلا SQL Server)و راه اندازی و پیکربندی سرورها آنگونه که مورد نیاز است .
- پیگیری نصب و راه اندازی بخش سروری نرم افزارهای خریداری شده یا مورد نیاز و تعامل با پیمانکار در حوزه سرورها
- دادن ارتباط لازم به پیمانکاران جهت دسترسی به سرورها
- نگهداری سرورها و بانک های اطلاعاتی هریک (بروزرسانی ویندوز ها، آنتی ویروس ها، پشتیبان گیری از بانک های اطلاعاتی و سیاست های اجرای نرم افزار ...)
وظایف در حوزه نرم افزار
- پیگیری و ارائه راهکارهای مناسب جهت رفع مشکلات نرم افزاری و بهبود سیستم
- مشاوره به واحد مربوطه جهت مکانیزه کردن فرایند ها
- هماهنگی با مدیریت فناوری اطلاعات در خصوص عقد قراردادهای پشتیبانی نرم افزارها
- همکاری در تهیه RFP (تهیه ، تنظیم و مستند سازی نیازمند ها انتظارات واحد از نرم افزار مورد تقاضا)
- آشنایی فنی با نرم افزار ها و سخت افزارهای مربوطه ( مانند حضور وغیاب و دستگاه تایمکس ... )
- آگاهی از کلیات (حیطه و نوع فعالیت های تحت پوشش) نرم افزارهای واحد مربوطه جهت پیگیری مناسب تر مسائل مربوطه
- نظارت و پیگیری روند تهیه فایل پشتیبان ( Backup data ) از نرم افزار ها بصورت دوره ای و آرشیو آنها
- تایید اتمام کار پروژه ها و یا فاکتور های نرم افزاری
- مطلع بودن از هر گونه تغییر و تحول نرم افزاری
وظایف در حوزه آموزش:
- آموزش کاربران سیستم هاو سرویس ها ( تهیه جزوات، برگزاری کلاسهای آموزشی و...)
- بروز رسانی تابلوهای اعلانات و محتویات صفحات وب سایت IT
وظایف در حوزه سخت افزار:
- تهیه مشخصات و شناسنامه برای تمامی کامپیوترها و بروز رسانی آنها
- ارائه سرویس به سیستم ها و تجهیزات معیوب (تعمیر آنها در صورت امکان در درون واحد و در غیر اینصورت ارسال آنها جهت تعمیر و پیگیری آن
- شناسایی نیاز به رایانه یا قطعات جانبی و ارائه مشخصات کامل جهت خرید
- نظارت بر روند خرید تجهیزات رایانه ای :
- مسولیت جابجایی رایانه ها در سطح موسسه
- نصب سیستم عامل هاونرم افزارهای جانبی ،آنتی ویروس و... بر روی رایانه های موجود در واحد
- تشخیص عیوب سخت افزاری سیستم ها و رفع عیب تجهیزات در حد آموزش های داده شده
وظایف در حوزه تحقیق و توسعه
- بررسی نیازمندیهای زیرساختی IT
- بررسی پیشنهادهای IT و امکان سنجی آنها
- بررسی پیش نیازهای اجرای طرح های تصویب شده
- اجرای آزمایشی طرح های تصویب شده
- مطالعه و بررسی بر روی کارهای انجام شده در دانشگاه های دیگر
- مطالعه موضوعات جدید
وظایف در حوزه مدیریت سایتها:
- نگهداری و بروز رسانی سیستم ها و سرویس های سایتها ( بروز رسانی ویندوزها، آنتی ویروس ها، نرم افزارهای عمومی و اختصاصی)
- نصب نرم افزارهای مورد نیاز دانشجویان
- ارائه سرویس به دانشجویان و پاسخگویی به سوالات
- راه اندازی سرویس های جدید در حوزه مدیریت سایت ها
وظایف در حوزه مخابرات
- آشنایی با نرم افزار مرکز تلفن و نحوه ارتباط سیستم رایانه با مرکز تلفن ( مراکز تلفن دارای رایانه
- تهیه نرم افزار مرکز تلفن بصورت Backup ( از طریق مخابرات موسسه ) جهت استفاده در مواقع ضروری
- آموزش دستگاه مبدل IP ( Voip ) جهت آشنایی با قابلیتهای دستگاه و تسلط کافی بر نحوه عملکرد صحیح دستگاه و عیب یابی آن
- نظارت روزانه بر عملکرد صحیح دستگاه Voip و رفع عیوب احتمالی
- نظارت بر صحت عملکرد ups و باطریهای مرکز تلفن