اخبار و اطلاعیه‌ها

برگزاری همایش ملی توسعه غرب مازندران

گزارش روابط عمومی موسسه آموزش عالی آیندگان از نخستین همایش توسعه غرب مازندران

در راستای مسئولیت اجتماعی خود و به‌عنوان پیشروترین نهاد منطقه در حوزه پژوهش و فناوری، موسسه آموزش عالی آیندگان در تاریخ‌های 2، 16 و 18 آذر نسبت به برگزاری سه پنل تخصصی گردشگری، کشاورزی و اقتصاد سلامت اقدام نمود. در این پنل‌های تخصصی، با حضور خبرگان دانشگاهی، فعالان اقتصادی و مسئولین شهری، فرصت‌های سرمایه‌گذاری، چالش‌ها و راهکارها به بحث و بررسی گذاشته شد. جمع‌بندی این پنل‌های تخصصی جهت طرح در اختتامیه همایش از سوی دبیران پنل‌ها صورت گرفت.

به گزارش روابط عمومی موسسه آموزش عالی آیندگان، نخستین همایش ملی توسعه غرب استان مازندران در تاریخ 23 آذرماه 1402 در سالن 1000 نفری خلیج فارس موسسه با حضور مقامات و مسئولین کشوری، استانی و شهری و با استقبال کم‌نظیر مردم شریف منطقه برگزار شد.

در آغاز، دکتر سیداسماعیل نجفی، ریاست محترم موسسه آموزش عالی آیندگان، ضمن خیرمقدم به حاضرین در سالن اظهار داشتند، با موافقت هیات امنا، دبیرخانه دائمی توسعه غرب مازندران با هدف دریافت طرح‌ها و پیگیری مطالبات و خواسته‌های صاحبان کسب‌وکار، فعالین اقتصادی و مردم شریف در محل موسسه دایر شده است. ایشان با بیان این‌که پنل‌های تخصصی برگزارشده در حوزه‌های گردشگری، کشاورزی و اقتصاد سلامت حاوی مطالب و نکات مهمی بود که گامی استوار برای توسعه پایدار منطقه هستند، نسبت به دستیابی به اهداف همایش و دبیرخانه دائمی آن ابراز امیدواری کردند.
در ادامه، دکتر محمد فلاح، رئیس هیات موسس و امنای موسسه آیندگان، ضمن عرض خیرمقدم به حضار، به تبیین نقش آموزش عالی در رشد و توسعه پایدار در همه زمینه‌ها، به‌ویژه رشد اقتصادی منطقه پرداختند. ایشان با اشاره به مفهوم توسعه اقتصادی، به مقایسه وضعیت موجود در ایران و جهان و تطبیق آن با منطقه غرب مازندران پرداختند و با ارائه پیشنهاداتی در این زمینه، به نقش اساسی آموزش عالی در توسعه اشاره نمودند.
در بخش بعدی، جناب آقای دکتر خیریان‌پور، معاونت محترم هماهنگی امور اقتصادی استانداری مازندران، با اشاره به فرصت‌های سرمایه‌گذاری فراوان در منطقه غرب مازندران تصریح کرد “وجود دو فرودگاه فعال در غرب استان از ظرفیت‌های مهم منطقه است و درآینده نزدیک، شاهد شروع عملیات اجرایی یکی از بزرگترین سرمایه‌گذاری‌های خارجی در رامسر خواهیم بود. برای مثال، یکی از سرمایه‌گذاران عرب ۵۰ میلیون دلار (۸۰۰ میلیارد تومان) برای راه‌اندازی دهکده سلامت و تندرستی سرمایه‌گذاری خواهد کرد که با راه‌اندازی این طرح در غرب استان، به‌صورت هفتگی، ۵ پرواز کشورهای عربی به رامسر اتفاق خواهد افتاد.” ایشان خاطرنشان کردند که در جلسات و همایش های توسعه‌ای بیش از 100 مورد فرصت سرمایه‌گذاری در حوزه‌های مختلف گردشگری، صنایع دستی، صنعت و معدن و کشاورزی، با پیش‌بینی 900 میلیون یورو، احصا شده است.

پس از آن، دکتر سیدشمس‌الدین حسینی، نماینده محترم مردم شریف رامسر، تنکابن و عباس‌آباد در مجلس شورای اسلامی، در سخنرانی خود ضمن تشکر و قدردانی از مسئولین موسسه آیندگان و همه دست‌اندرکاران برگزاری این همایش، به رسالت برقراری ارتباط بین دانشگاه و تولید علم و کاربرد آن برای صنعت پرداختند. ایشان با اشاره به موارد مختلف سرمایه‌گذاری در غرب مازندران از جمله گل و گیاه، دریا، کوه، جنگل و رودخانه و توجه ویژه به جغرافیای منطقه، به بیان مصداق‌هایی برای توسعه و تسهیل شرایط برای سرمایه‌گذاران خرد و کلان پرداختند. دکتر حسینی با تشریح وضعیت غرب مازندران در هریک از محورهای 3 گانه مطروحه در این همایش، اولویت‌هایی را برای ادامه فرآیند بررسی چالش‌های توسعه بیان کردند که از آن جمله می‌توان به وضعیت جاده‌ای، آزادراهی، توسعه‌ای، بهداشت، درمان و سلامت، گل و گیاه و … اشاره نمود.

در ادامه همایش، جناب آقای دکتر شورج، عضو هیات علمی دانشگاه تهران، با اشاره به نقش فناوری در توسعه سرمایه‌گذاری و بهره‌گیری از فرصت‌های تکنولوژی، به برقراری رابطه میان کارآفرینی و فرصت‌های سرمایه‌گذاری و نیز تسهیل روند اداری برای سرمایه‌گذاری تاکید کردند.
در بخش بعدی، جناب آقای دکتر استادهاشمی، رئیس کل بیمه مرکزی ایران، به بیان سخنان خود در رابطه با نقش بیمه در توسعه پایدار یک کشور پرداختند. ایشان با بیان نمونه‌هایی از حمایت‌های بیمه در مسیر توسعه و نگهداری مراکز بزرگ گردشگری و توسعه‌ای، به نقش بیمه در هنگام بروز حادثه اشاره کردند.

در بخش بعدی جناب آقای مهندس معمارزاده، با اشاره به فرصت‌های ویژه‌ای که باوجود فرودگاه رامسر و نوشهر در غرب مازندران وجود دارد، از طرح تاکسی هوایی و رونمایی کردند و به اهمیت سرمایه‌گذاری در زمینه حمل‌و‌نقل در راستای توسعه پایدار اشاره کردند.
به گزارش روابط عمومی موسسه، محور بعدی سخنرانی‌های کنفرانس به ارایه جمع‌بندی‌های مربوط به پنل‌های تخصصی مربوط می‌شد.

در ابتدا، آقای دکتر مهرابیان، مدیر محترم مرکز تحقیقات دانشگاه علوم پزشکی گیلان، به گزارش پنل اقتصاد سلامت پرداختند و به نقش و اهمیت اقتصاد سلامت در توسعه ملی و فرصت‌های سرمایه‌گذاری اشاره نمودند.
در جمع‌بندی پنل تخصصی کشاورزی، نخستین سخنران، جناب آقای مهندس ابراهیمی، به جمع‌بندی مباحث مطرح‌شده در این پنل پرداختند و ضمن بیان چالش‌های کشاورزان، راهکارهای پیشنهادی در این زمینه را بیان نمودند. سپس، دیگر سخنران این پنل، آقای مهندس نقدعمل، ضمن ارایه آمارهای دقیق این حوزه، چالش‌ها و راهکارهای پیشنهادی مربوط به بخش‌های مختلف نظیر گل‌وگیاه، مرکبات، کیوی، دام و طیور، آبزیان و … را بیان نمودند.

در بخش پایانی، آقای دکتر علی سرورخواه، مدیر مرکز تحقیقات و عضو هیات علمی موسسه آیندگان، طرح‌های سرمایه‌گذاری ارایه‌شده در پنل تخصصی گردشگری را به‌صورت مختصر معرفی کردند. ایشان بیان کردند با توجه به طولانی‌شدن همایش، گزارش جمع‌بندی این پنل در همایش بعدی ارایه خواهد شد.

بر اساس گزارش‌های دریافتی روابط عمومی موسسه، مسئولان و مردم شریف شرکت‌کننده در همایش نسبت به نحوه و سطح برگزاری همایش ابراز رضایت داشتند و تداوم آن را از مسئولان موسسه خواستار شدند. لازم به ذکر است این همایش کم‌نظیر در سطح منطقه در ساعت 20 به پایان رسید.

 

روابط عمومی موسسه آموزش عالی آیندگان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نه + هفت =